Bygherrens plan.

Charles Adolph Denis de Neergaard var en kunstelskende ung herre
på blot 23 år, da han i 1862 påbegyndte at bygge en ny storslået hovedbygning på Gyldenholm.

Charles hyrede en af datidens mest anerkendte arkitekter, Johan Daniel Herholdt til at tilvejebringe drømmen om en hovedbygning inspireret af Palazzo Vecchio, som han havde forelsket sig i under en rejse til Firenze.
Hovedbygningen skulle bygges centralt på ejendommen og dermed på et af de mest frugtbare områder i jordbesiddelsen. Bygningen skulle være i stil med et italiensk castel og pga. sin store forkærlighed for kunst skulle bygningen udsmykkes med pompejanskinspirerede væg- og loftsmalerier. 

Guldaldermalerne.

Gyldenholm er dekoreret med væg- og loftsmalerier udført af Carl Christian Constantin Hansen (1804-1880) og Georg Christian Hilker (1807-1875), som var to store kunstnere i den danske guldalder. 


En fælles studierejse til Napoli og Pompeji fik stor betydning for Constantin Hansens og Georg Hilkers livsværk. Her fandt de i fællesskab inspiration til udsmykningen af København Universitets vestibule. Grundlaget for udsmykningen skulle blive antikkens kunst, og derfor noterede og skitserede de sig alt, hvad de kunne komme til af den originale antikke kunst. 

Det førte til mange dekorationsarbejder på Sorø Akademi, Herlufsholm Kostskole, Københavns Universitet, Thorvaldsens Museum og i en række private boliger. Heriblandt på Gyldenholm Gods, hvor malerierne i sit væsentligste fortsat står uberørte og originale.

I eftertiden blev Constantin Hansen benævnt som en af Danmarks største malere og Hilker som en af de mest betydelige dekorative begavelser i dansk historie.

Arbejdsfordelingen de to imellem var typisk at Hilker malede de dekorative indfatninger, såsom dyr, fugle, blomsterranker og medaljoner mens Constantin Hansen dekorerede felterne med klassiske personmotiver samt udførte de mere enkle, men ikke mindre fremtrædende, partier.

Arkitekten.

Gyldenholm er tegnet og opført af den danske arkitekt,
professor, kongelige bygningsinspektør og borgerrepræsentant, 
Johan Daniel Herholdt (1818-1902) i årene 1862-1864.

J.D. Herholdt satte et afgørende præg på dansk arkitektur i anden halvdel af 1800-tallet og påvirkede dansk arkitekturtradition helt ind i 1900-tallet. 

Arkitekten var i denne periode af sit arbejdsliv særligt knyttet til den norditalienske murstens-arkitektur, og han har ved Gyldenholms opførelse holdt sig ret nøje til den arkitektoniske casteltype, dog i en noget modificeret form, da den nye bygning skulle kunne indgå i det sjællandske landskab, altså ikke stikke for meget ud.